Kedudukan Janji Dalam Islam
Menunaikan janji adalah diwajibkan ke
atas setiap muslim yang membuat janji tidak terkecuali melainkan apabila
terdapat keuzuran, maka ia boleh ditangguhkan. Persoalan menepati janji
amat dituntut dalam Islam kerna menepati janji ini merupakan
penyempurnaan keperibadian seorang muslim dalam agama Islam, sepertimana
sabda Rasulullah s.a.w.
Tanda orang munafik itu ada tiga perkara apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia mungkiri janji dan apabila dia diamanahkan dia mengkhianati. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dalam berjanji amat penting untuk
mengingati dan ditunaikan kerana nilai diri seseorang muslim sebahagian
daripadanya terletak pada kedudukan dan tanggungjawab menepati janji.
Seandainya berjanji dan seringkali tidak ditepati maka kepercayaan orang
lain terhadap seseorang itu semakin menurun dan berkurangan. Sebab
itulah jangan mudah menerima janji serta berhati-hati terlebih dahulu,
sekiranya diterima adakah boleh ditepati atau sebaliknya.
Rasulullah s.a.w. amat berpegang dengan
janji. Setiap janji Rasulullah tidak pernah mencuaikannya bahkan dia
tunggu sehingga pihak yang dijanjikan itu datang menemuinya. Kisah ini
sepertimana didwayatkan dalam satu hadis daripada Abdullah bin Abi
al Hamsa’ ra. berkata:
Aku telah membuat satu perjanjian dengan Rasulullah sebelum dia dibangkitkan menjadi Rasul, dengan menjual suatu barang, setelah terdapat baki yang tidak dapat diselesaikan ketika itu dan aku berjanji untuk datang menyelesaikannya di suatu tempat, maka aku terlupa perjanjian yang dibuat bersamanya. Kemudian aku teringat selepas tiga hari maka aku datang. Tiba-tiba aku dapati Rasulullah berada di tempat itu, lalu beliau berkata, “Wahai pemuda! Sesungguhnya kamu telah menyusahkan ke atas aku, aku berada di sini semenjak tiga hari menunggu kamu“. (Riwayat Abu Daud)
Dari hadis di atas timbul persoalan
mengapa Rasulullah amat berpegang pada janji sehinggakan beliau sanggup
tunggu sampai tiga hari berturut-turut? Untuk menjawabnya perlu
dijelaskan kedudukan janji pada syariat. Ia merupakan suatu
tanggungjawab sebagai satu amanah yang mesti ditunaikan antara dua orang
yang berjanji, setelah dipersetujui antara dua belah pihak, maka
apabila mengingkari perjanjian yang telah dipersetujui bererti
mengabaikan amanah. Oleh itu kedudukan orang yang demikian adalah
munafik sepertimana dijelaskan oleh Rasulullah dalam hadis tersebut di
atas yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Sebab itulah umat Islam disuruh
menunaikan janji apabila mereka berjanji. Sekiranya diragui tidak dapat
menunainya jangan sekali-kali membuat janji, kerana ia adalah berat dan
membawa kepada salah satu tanda daripada tanda-tanda munafik. (RujukIbnu
Haiar Al-Asqalani. 1978. hlm. 218, juzuk 22) Seorang penyair telah
mengambarkan sikap mungkir janji dengan tujuan untuk menghindarkan
daripada sikap tidak menepati janji bila seseorang itu berjanji dengan
katanya:
Jangan kamu merungut apabila suatu masalah tidak dapat diatasi. Sesungguhnya penyempurnaan terhadap satu janji dalam suatu perkara dengan perkataan “Ya“.
Sebaik baik perkataan Ya selepas “Tidak”,
dan seburuk buruk perkataan “Tidak” selepas pengakuan “Ya”. Sesungphnya
“tidak selepas “ya, suatu yang tidak diingini. maka dengan perkataan
“tidak”, mulalah meringan meringankan tanggungjawab, dan mulalah hidupmu
dipandang ringan yang membawa penyesalan selama lamanya.
Dan apabila kamu berkata “Ya”, maka
sabarlah terhadap kesanggupan itu, dengan tujuan menjayakan perianjian
bagi mengelak bersalahan janji untuk menjauhi dari kamu dikeji.
0 komentar:
Posting Komentar