Jumat, 30 Agustus 2013

Ada Beberapa Faktor Allah Beri Kita Musibah

KENAPA ALLAH BERI KITA MUSIBAH? 

ASSALAMUALAIKUM

Salam sejahtera semua. Hmm... Dalam dunia ni, siapalah yang suka dan gembira bila dapat musibah kan? Tak ada... Tapi hakikatnya, musibah memang tak pernah lari dari hidup kita. Musibah tu adalah sesuatu ujian yang datang dari Allah SWT. Contohnya apabila berlaku kecurian, sakit, kemalangan, kematian, susah dalam hidup dan lain-lain lagi. Sejauh mana kita lari, selama mana kita mengelak, musibah atau ujian tetap akan menghampiri kita. Tapi kenapa?

Sebenarnya ada beberapa faktor kenapa Allah beri kita musibah. 

Pertama, musibah itu datang sebab kita lupa Allah dan lalai menjalankan segala perintah-Nya. Hmm... Memang wajarlah kalau kita ditimpa musibah kan. Sebab kita sendiri yang lupa diri bila Allah dah bagi kesenangan. Siapa suka bila di lupakan? If pakwe makwe kita tak call or tak messege sehari pun kita naik angin kan? Macam tu lah Allah. Jangan lah kita lupakan-Nya lebih-lebih lagi bila hidup dah senang. Tak adil. Sangat tak adil! Sebaiknya perbanyakkan lah bersyukur dan mengucap Alhamdulillah atas segala nikmat yang Allah beri. Segala perintah-Nya pulak janganlah di abai. Insya-Allah, Allah akan lindung kita. 

Sesungguhnya Allah berfirman, "Maka ketika mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membuka semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka sehingga ketika mereka bergembira dengan apa yang telah di beri kepada mereka, Kami seksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa." (Surah Al-An'am ayat 44). Nauzubillah...

Kedua, sebab kita ini terlalu tamak kan harta. Susah sangat nak bersedekah. Sayang harta lah katakan! Sedekah tak kan buat manusia jadi papa kedana pun. Tak pernah lah dengar orang bersedekah jatuh muflis! Ada siapa-siapa yang pernah jadi macam tu ke? Wallahualam. Sesungguhnya, sedekah itu membawa berkah dan menghindar kan kita daripada musibah. Realitinya, siapa yang banyak bersedekah akan dihormati dan dicintai masyarakat sekeliling. Tapi tengok jugak lah pada niat. Kalau bersedekah setakat nak canang nama buat apa kan? Hilang pahala ikhlas. Sia-sia je ibadah.

Sabda Rasulullah SAW: "Sedekah itu akan menutup tujuh puluh pintu keburukan (musibah)." (Hadis Riwayat Ath Thabrani). Dalam Al-Quran pulak Allah berfirman, "Dan apa sahaja yang kamu infakkan, Allah akan menggantinya dan Dialah pemberi rezeki yang terbaik." (Surah Saba' ayat 39). Kalau di ikutkan sebenarnya banyak lagi kelebihan bersedekah ni selain daripada menolak musibah. Jadi, perbanyakkan lah bersedekah ye. Tapi ingat! Jangan sekali-kali bersedekah hanya untuk menunjuk-nunjuk! Tak guna okay.

Ketiga, musibah itu terjadi sebab kita ini sombong dan tak nak menyambung silaturrahim sesama manusia. Suka tak bila orang belagak? Tak kan? Sama lah. Rasanya tak ada siapa pun suka dengan orang yang sombong. Hubungan silaturrahim tu penting dalam hidup sebab bila kita bersaudara, akan timbul rasa kasih dan sayang. Jadi tak adalah orang nak berhasad dengki dan bermusuh-musuhan dengan kita. Dengan ini, maka dapat terhindarlah diri daripada segala macam musibah akibat rasa marah dan bencinya manusia kepada kita. Rasululllah SAW bersabda: "Barangsiapa yang ingin diluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya maka hubungkanlah tali silaturrahim (persaudaraan)." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Hakikatnya ada banyak lagi sebab kenapa Allah turunkan musibah kepada manusia. Dan setiap apa yang diatur Allah ada sebab musabab nya tersendiri. Sebenarnya ada beberapa rahsia di sebalik musibah semua ni. Pertama, Allah jadikan musibah untuk mengangkat darjat mereka yang telah di uji kerana kesabarannya menghadapi musibah dan ujian yang di beri. Kedua, Allah ingin menduga manusia dan menjadikan cubaan ini sebagai cubaan dalam hidup. Dan yang ketiga, musibah ini juga sebagai pelebur dosa yang telah mereka lakukan pada masa lampau.

Akhir kata, sekiranya musibah menimpa diri, janganlah sekali-kali kita lupa kepada Allah. Dan janganlah kita buat perkara yang boleh mengundang musibah. Setiap apa yang berlaku mesti lah dihadapi dengan sabar dan tabah.


Sekian saja, salam...

0 komentar:

Posting Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Press Release Distribution