Persiapan Menjelang Ramadhan
Rebutlah peluang keemasan di bulan Ramadhan
Bulan Ramadhan adalah bulan yang terlalu banyak kelebihannya. Di
dalamnya terdapatnya malam lailatul Qadar iaitu malam kemuliaan yang
lebih baik dari 1000 bulan. Pada bulan tersebut Allah membuka pintu
syurga, menutup pintu neraka dan mengikat syaitan-syaitan untuk memberi
peluang kepada manusia membersihkan diri mereka
sebersih-bersihnya. Amal-amal ibadah dan kebajikan digandakan Allah di
mana yang sunat diberi pahala wajib/fardhu dan yang fardhu menyamai 70
fardhu di bulan-bulan yang lain. Amat banyak kelebihan bulan Ramadhan
yang kesemuanya insya Allah akan kita bentangkan satu persatu dalam
risalah kecil ini.
Sekarang ini kita berada di bulan Sya’ban. Inilah masanya kita
menanam azam untuk kita merebut segala kelebihan Ramadhan yang
dijanjikan Allah. Jika Ramadhan tahun lalu kita lalai dan leka sehingga
tanpa disedari Ramadhan telahpun berlalu dan kita ketinggalan merebut
kelebihannya, maka pada tahun ini kita diberi peluang sekali lagi oleh
Allah. Maka janganlah sia-siakan peluang kali ini kerana entah-entah
inilah Ramadhan terakhir buat kita. Mati datang tidak menentu. Oleh itu,
hendaklah kita sentiasa bersedia. Rebutlah peluang semasa hayat masih
ada ini supaya di akhirat kita tidak menyesal dengan sesalan yang tiada
gunanya lagi.
Membuat persiapan untuk memasuki Ramadhan
Bulan yang besar dan penuh keberkatan serta banyak kelebihannya
haruslah disambut dengan penuh perasaan ta’zim (membesarkan) dan
mengalu-alukannya. Antara persiapan yang dapat kita lakukan –malah perlu
kita lakukan- sebelum menjelang Ramadhan ialah:
- Dengan banyak berpuasa dalam bulan Sya’ban.
- Mengulangkaji ilmu tentang puasa
- Membaca kembali hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat (kelebihan) puasa dan bulan Ramadhan.
- Mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan.
Pertama: Banyak berpuasa di bulan Sya’ban bermula dari awal bulan lagi
Diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan;
كَانَ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يَصُومُ حَتَّىَ
نَقُولَ: لاَ يُفْطِرُ، وَيُفْطِرُ حَتَّىَ نَقُولَ: لاَ يَصُومُ، وَمَا
رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- اسْتَكْمَلَ
صِيَامَ شَهْرٍ قَطُّ إِلاَّ رَمَضَانَ، وَمَا رَأَيْتُهُ فِي شَهْرٍ
أَكْثَرَ مِنْهُ صِيَاماً فِي شَعْبَانَ
“Adalah Rasulullah s.a.w. kadang-kadang terus-menerus berpuasa hingga
kami menganggap beliau tidak berbuka langsung, dan kadang-kadang beliau
terus-menerus berbuka hingga kami menganggap beliau tidak berpuasa
langsung. Namun demikian, aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa
sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah
melihat beliau paling banyak berpuasa sebagaimana beliau berpuasa di
bulan Sya’ban”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Usamah bin Zaid r.a. menceritakan; “Aku bertanya Rasulullah s.a.w.;
‘Ya Rasulullah, mengapakah aku tidak melihat kamu banyak berpuasa di
bulan-bulan lain sebagaimana kamu berpuasa di bulan Sya’ban’. Jawab
Rasulullah; ‘Bulan Sya’ban itu adalah bulan yang selalu dilupai oleh
manusia di mana kedudukannya di tengah antara Rejab dan Ramadhan. Namun
ia adalah bulan diangkat amalan-amalan hamba kepada Tuhan Pencipta Alam.
Maka aku menyukai amalanku diangkat ketika aku berpuasa”. (Riwayat Imam
an-Nasai)
Namun demikian, bagi orang yang tidak berpuasa langsung di awal
Sya’ban (yakni dalam masa 15 hari awal Sya’ban), maka ia dilarang
berpuasa selepas nisfu Sya’ban (yakni pertengahan Sya’ban). Ini
sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.;
إِذَا بقي نصفٌ من شَعبَانَ فَلاَ تصُومُوا
“Apabila berbaki separuh dari bulan Sya’ban maka janganlah kamu berpuasa”. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Hurairah r.a.)
Menurut ulama’, hadis ini merujuk kepada orang yang tidak berpuasa di
bahagian awal Sya’ban sekalipun pada 15 Sya’ban (yakni hari nisfu
Sya’ban) atau orang yang sengaja memilih hari-hari di hujung Sya’ban
untuk berpuasa, bukan kerana puasa itu berkebetulan dengan kebiasaannya
(seperti puasa Isnin dan Kamis atau puasa selang sehari) atau bukan
kerana puasa Qadha’, Nazar dan Kafarah. Maka mereka dilarang berpuasa
selepas bulan Sya’ban menjangkau pertengahannya. Adapun jika mereka
telah memulai puasa sebelumnya sekurang-kurangnya berpuasa pada hari
nisfu Sya’ban, maka harus untuk mereka meneruskan puasa selepas nisfu
Sya’ban.
Secara amnya menurut ulama berpuasa selepas nisfu Sya’ban (kecuali
dengan syarat-syarat yang disebutkan tadi) hukumnya adalah makruh.
Namun hukum ini berubah kepada haram apabila Sya’ban masih tinggal
sehari atau dua hari lagi sebelum Ramadhan, terutamanya yaumu asy-Syak
(hari ragu iaitu hari 30 Sya’ban apabila orang ramai bercakap-cakap
bahawa anak bulan kelihatan, namun tidak ada saksi yang mengukuhkannya).
Menurut ulama’ mazhab Syafi’ie, berpuasa pada hari Syak hukumnya haram
sama ada dengan niat puasa Ramadhan (kerana berhati-hati) atau puasa
sunat. Namun dikecualikan bagi orang yang mempunyai kebiasaan berpuasa
dan hari Syak itu jatuh pada hari ia berpuasa atau orang yang meneruskan
puasa Sya’ban yang ia mulai sebelum bulan Sya’ban menjangkau
pertengahannya, maka haruslah bagi mereka puasa pada hari-hari tersebut.
Sabda Rasulullah s.a.w.;
لا تَقَدَّمُوا شَهرَ رَمضَانَ بصَوْمِ يَوْمٍ أَوْ يَوْمََيْنِ إِلاَّ رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمًا فَلْيَصُمْهُ
“Janganlah engkau mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua
hari sebelumnya, kecuali seorang yang sudah biasa berpuasa, maka
bolehlah ia berpuasa”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu
Hurairah r.a.)
Berkata sahabat Nabi s.a.w. ‘Ammar bin Yasir r.a.;
من صَامَ اليومَ الَّذِي شُكَّ فِيهِ فقد عصَى أَبا القاسمِ
“Sesiapa berpuasa pada hari syak, maka sesungguhnya ia mengingkari
Abal-Qasim (gelaran bagi Rasulullah s.a.w.)”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Begitu juga, dikecualikan jika puasa itu dikerjakan kerana ada
sesuatu sebab seperti puasa Nazar atau puasa Qadha’, maka sahlah puasa
dan tidak diharamkan puasa pada hari Syak itu.
(Rujukan mengenai puasa Sya’ban di atas; at-Tajul Jami’ lil-Ushul, Matn al-Ghayah wa at-Taqrieb (tahqiq dan ta’liq oleh Syeikh Majid al-Hamawi), Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 585, dan al-Fiqh al-Manhaji)
Mengenai kelebihan malam nisfu Sya’ban (yakni malam ke 15 Sya’ban), terdapat hadis di mana Rasulullah bersabda;
يَطَّلِعُ اللهُ عز وجل عَلَى خَلْقِهِ لَيْلَةَ النـِّصْفِ مِنْ
شَعْبَاْن فَيَغْفِرُ لِجَمِيْعِ خَلْقِهِ إِلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ
مُشَاْحِنٍ
“Pada malam nisfu Sya’ban, Allah melihat kepada sekelian makhlukNya,
lalu Ia mengampunkan ke semua mereka kecuali orang musyrik dan orang
yang bermusuh dengan saudara seagama”. (Riwayat Imam at-Thabrani dan
Ibnu Hibban dari Mu’az bin Jabal r.a.)
Kedua: Mengulangkaji kembali ilmu atau pengetahuan tentang puasa
Amalan yang paling utama di bulan Ramadhan ialah puasa. Puasa
difardhukan pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Untuk mencapai
puasa yang sempurna kita hendaklah memiliki ilmu tentang bagaimana
melaksanakan puasa yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh
Syara’. Oleh itu, ada baiknya sebelum menjelang Ramadhan kita
mengulangkaji ilmu-ilmu tentang puasa merangkumi;
1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa
Selain itu, kita juga perlu mempelajari puasa dari sudut batin atau
rohaninya supaya puasa kita akan mendatangkan lebih kesan kepada jiwa
dan roh kita. Imam al-Ghazali membahagikan darjat puasa manusia kepada
tiga bahagian;
1. Puasa umum : iaitu berpuasa dengan menahan perut dan faraj
(kemaluan) dari menikmati keinginannya (makan, minum dan sebagainya).
2. Puasa khusus : iaitu berpuasa yang disertakan dengan menjaga
pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota dari
melakukan yang haram atau dosa.
3. Puasa khususul khusus (paling khusus) : iaitu berpuasa dengan
menyertakan semua yang tersebut di atas dan menambah lagi dengan
berpuasa hati dari segala cita-cita yang kotor dan pemikiran-pemikiran
keduniaan dan memesongkan perhatian dari selain Allah sama sekali.
Jadi puasa yang sebenar bukanlah hanya puasa zahir sahaja (iaitu
dengan menegah diri dari makan, minum, bersetubuh dan sebagainya) tetapi
juga berpuasa batin iaitu dengan menegah diri dari maksiat dan dosa.
Seorang yang berpuasa di samping menjaga diri dari makan, minum dan
sebagainya, ia juga mesti menjaga anggota-anggotanya dari dosa dan
maksiat. Jika tidak ia tidak akan mencapai kesempurnaan puasa
sebagaimana yang dikehendaki Allah.
Ketiga: Membaca kembali kelebihan-kelebihan bulan Ramadhan
Ada di kalangan kita tidak merasa apa-apa dengan kedatangan Ramadhan.
Bagi mereka, Ramadhan sama seperti bulan-bulan yang lain; tiba masanya
ia datang dan tiba masanya ia berlalu pergi. Punca sikap ini adalah
kerana mereka tidak mengetahui kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan
atau kerana mereka melupainya. Kerana itu amat perlulah hadis-hadis
Nabi s.a.w. tentang fadhilat dan kelebihan Ramadhan dibaca dan
diulang-ulangkan kembali kepada diri sendiri dan kepada masyarakat-
terutamanya di hujung-hujung Sya’ban ini.
Amat banyak hadis Nabi s.a.w. yang menceritakan kelebihan dan keistimewaan Ramadhan, antaranya;
a) Ramadhan adalah penghapus dosa
Sabda Rasulullah s.a.w. melalui hadis yang disampaikan oleh Abu Hurairah r.a.;
الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ، وَالْجُمُعَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ، وَرَمَضَانُ
إِلَى رَمَضَانَ، مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ، إِذَا اجْتَنَبَ
الْكَبَائِرَ
“Solat lima waktu, jumaat ke jumaat dan ramadhan ke ramadhan merupakan
penghapus dosa di antaranya selama mana dijauhi dosa besar”. (Riwayat
Imam Muslim)
b) Pada bulan Ramadhan dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan
Sabda Rasulullah s.a.w;
إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيلَةٍ من شَهرِ رَمضَانَ صُفَّدتِ الشَّياطينِ
ومَردَةُ الجنِّ وغُلِّقتْ أَبوابُ النِيرانِ فلَمْ يُفتَحْ منها بابٌ
وفُتِّحتْ أَبوابُ الجنَّةِ فلَمْ يُغلَقْ منها بابٌ ويُنَادِي مُنَادٍ يا
بَاغِيَ الخيرِ أَقبِلْ ويا بَاغِيَ الشَّرِّ أَقصِرْ. ولله عُتَقَاءٌ من
النَّارِ وذَلكَ كُلَّ لَيلَةِ
“Apabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan
dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada
satu pintu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga hingga tidak ada
satu pintupun yang ditutup. Seorang penyeru (yakni Malaikat) akan
berseru; “Wahai orang yang mengejar kebaikan! Tampillah kamu. Wahai
orang yang ingin melakukan kejahatan! Undurlah kamu (yakni berhentilah
dari melakukan kejahatan)”. Akan terdapat orang-orang yang bakal
dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu berlaku pada setiap
malam (di sepanjang Ramadhan)”. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Baihaqi dan
Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a.)
c) Lima anugerah khusus Allah untuk umat Muhammad di bulan Ramadhan
Sabda Rasulullah s.a.w.;
Sabda Rasulullah s.a.w.;
أُعْطِيَتْ أُمَّتِيْ فِي شَهْرِ رَمَضَاْنَ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ
نَبِيٌّ قَبْلِيْ: أَمَّا الوَاْحِدَةُ فَإِنَّهُ إِذَا كَاْنَ أَوَّلُ
لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَاْنَ نَظَرَ اللهُ إِلَيْهِمْ وَمَنْ نَظَرَ
اللهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَدًا، وَأَمَّا الثَّانِيَةُ: فَإِنَّ
خُلُوْفُ أَفْوَاْهُهُمْ حِيْنَ يُمْسُوْنَ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ مِنْ
رِيْحِ الْمِسْكِ، وَأَمَّا الثَّاْلِثَةُ: فَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ
تَسْتَغْفِرُ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ، وَأَمَّا الرَّاْبِعَةُ:
فَإِنَّ اللهَ تعالى يَأْمُرُ جَنَّتَهُ فَيَقُوْلُ لَهَا: اِسْتَعِدِّيْ
وَتَزَيَّنِيْ لِعِبَاْدِيْ أَوْشَكَ أَنْ يَسْتَرِيْحُوْا مِنْ تَعَبِ
الدُّنْيَا إِلَى دَاْرِي وَكَرَامَتِيْ، وَأَمَّا الْخَاْمِسَةُ:
فَإِنَّهُ إِذَا كَاْنَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ اللهُ لَهُمْ جَمِيْعًا،
فَقَاْلَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: أَهِيَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ؟ قَالَ: لاَ
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْعُمَّالِ يَعْمَلُوْنَ فَإِذَا فَرِغُوْا مِنْ
أَعْمَالِهِمْ وُفُّوْا أُجُوْرَهُمْ.
“Telah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan lima perkara yang belum
pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku, iaitu;
Di permulaan Ramadhan Allah akan melihat kepada umatku. Sesiapa Allah melihat kepadanya nescaya ia tidak akan diazab selama-lamanya.
Bau mulut mereka (yang berpuasa) ketika petang hari lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi.
Malaikat akan memohon ampun untuk mereka di sepanjang hari dan malam.
Allah menyuruh syurga supaya bersiap-sedia dengan berkata kepadanya; “Bersiaplah kamu dan berhiaslah untuk hamba-hambaKu. Mereka hampir datang (memasukimu) untuk beristirehat dari kepayahan dunia menuju ke rumahKu dan kemuliaanKu”.
Pada akhir malam bulan Ramadhan, Allah mengampuni dosa semua mereka. Seorang lelaki dari sahabat bertanya; ‘Adakah malam itu lailatul Qadar?’. Jawab Rasulullah; ‘Tidak. Apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, akan disempurnakanlah upah-upah bagi mereka”.
(Riwayat Imam Ahmad, al-Bazzar dan al-Baihaqi dari Jabir r.a.)
d) Malam al-Qadar
Antara kelebihan besar bulan Ramadhan ialah di dalamnya terdapat
lalilatul-Qadar atau malam al-Qadar (kemuliaan) yang dinyatakan
keistimewaannya secara khusus oleh Allah dalam surah al-Qadr;
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا
لَيْلَةُ الْقَدْرِ، لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ،
تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ
أَمْرٍ، سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur’an) pada malam al-Qadar
(kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar
itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat
dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar”. (al-Qadr: 1-5)
Dalam surah ini kita melihat kelebihan malam al-Qadar iaitu;
- Ia merupakan malam penurunan al-Quran. Menurut Ibnu ‘Abbas; penurunan yang dimaksudkan ialah penurunan al-Quran secara sekaligus dari Luh Mahfudz ke Baitil-‘Izzah yang terdapat di langit dunia/pertama. Setelah itu barulah diturunkan berperingkat-peringkat kepada Rasulullah s.a.w. selama 23 tahun.
- Beramal pada malam al-Qadar lebih baik dari beramal selama seribu bulan (iaitu 83 tahun 4 bulan) yang tidak terdapat di dalamnya malam al-Qadar.
- Pada malam itu, Jibril dan juga para malaikat turun ke langit dunia atau ke bumi dengan membawa kebaikan dan keberkatan yang ditetapkan Allah untuk tahun tersebut hingga datang malam al-Qadar berikutnya. Menurut Imam Ibnu Kathir; “Banyaknya malaikat yang turun pada malam al-Qadar adalah kerana banyaknya keberkatan malam tersebut. Para malaikat turun bersama turunnya berkat dan rahmat sebagaimana mereka turun tatkala mendengar bacaan al-Quran, mereka melingkungi halaqah-halaqah zikir dan mereka membentangkan sayap-sayap mereka kepada orang yang keluar mencari ilmu untuk membesarkannya”.
- Malam al-Qadar itu penuh dengan kesejahteraan hingga terbit fajar, yakni; pada malam tersebut Allah tidak mentakdirkan melainkan perkara-perkara yang baik, selamat dan sejahtera. Ada ulama’ berpendapat; pada malam al-Qadar itu para malaikat yang turun akan mengucap salam kepada sekelian orang beriman yang mereka temui sama ada lelaki atau perempuan.
Walaupun surah di atas tidak menjelaskan bilakah akan munculnya malam
al-Qadar?, namun jawapan bagi persoalan ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w.
dalam sabdanya;
تحرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الأَوَاْخِرِ مِنْ رَمَضَاْنَ
“Carilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan
Ramadhan”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
Begitulah antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan. Orang
yang tahu menilainya sudah pasti tidak akan mensia-siakan peluang untuk
merebut kelebihan-kelebihan tersebut. Bahkan Rasulullah sendiri pernah
menegaskan;
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي هَذَا الشَّهْرِ مِنَ الْخَيْرَاْتِ لَتَمَنَّوْا أَنْ يَكُوْنَ رَمَضَاْنُ اَلسَّنَةَ كُلَّهَا
“Sekiranya manusia benar-benar menyedari kebaikan-kebaikan yang ada di
bulan Ramadhan ini, pastinya mereka akan mengharapkan supaya sepanjang
tahun adalah Ramadhan”. (Riwayat Ibnu Abi Dunya)
Keempat: mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan
Supaya kita dapat memasuki bulan Ramadhan dengan penuh bersedia untuk
memperbanyakkan amalan di bulan keberkatan yang banyak kelebihannya
itu, kita hendaklah mengetahui apakah amal-amal ibadah atau amal-amal
kebaikan yang digalakkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan di mana
pahalanya amatlah besar dan berlipat-ganda. Antara amalan-amalan utama
di bulan Ramadhan dapat kita senaraikan seperti berikut;
1) Berpuasa dengan sesungguh hati
Sabda Rasulullah s.a.w.;
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانَاً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Sesiapa mengerjakan puasa Ramadhan kerana imannya (kepada Allah) dan
mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan untuknya segala dosanya
yang lalu”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; “Setiap
amalan anak Adam akan digandakan di mana satu amalan kebaikan akan
digandakan sebanyak sepuluh hingga 700 kali ganda, kecuali puasa. Allah
berkata; ‘Puasa itu untukKu, maka Aku sendiri yang akan menentukan
pahalanya. Ia (yakni orang yang berpuasa itu) meninggalkan syahwatnya
dan makanannya dengan sebabKu’. Bagi orang yang berpuasa dua
kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu
Tuhannya nanti. Sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih harum di
sisi Allah dari bau kasturi”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah
r.a.)
2) Menghidupkan malam-malam Ramadhan dengan solat sunat (terawikh, tahajjud dan sebagainya)
Sabda Rasulullah s.a.w.;
مَنْ قَاْمَ رَمَضَاْنَ إِيْمَاناً وَاحْتِسَاْباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبـِهِ
“Sesiapa bangun (untuk beribadah) pada malam-malam Ramadhan kerana
imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dariNya, akan
diampunkan dosanya yang lalu”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu
Hurairah r.a.)
Menurut Imam an-Nawawi, yang dimaksudkan dengan Qiyam Ramadhan dalam
hadis di atas ialah solat Terawikh. Namun ada ulama’ yang memberi makna
yang umum iaitu segala solat sunat yang dilakukan untuk menghidupkan
malam iaitulah qiyamullail. Jadi mengikut pandangan kedua ini termasuk
di dalam Qiyam-Ramadhan itu; solat Terawikh, solat Tahajjud, solat
Taubah dan sebagainya. (Rujuk; Soheh Muslim bisyarhi an-Nawawi dan
Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin)
3) Menggiatkan ibadah di sepuluh malam terakhir ramadhan
Terdapat hadis di mana Saidatina ‘Aisyah menceritakan;
كَاْنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم إِذَا دَخَلَ
الْعَشْرَ الأَوَاْخِرَ مِنْ رَمَضَاْنَ أَحْيَا اللَّيْلَ، وَأَيْقَظَ
أَهْلَهُ، وَجَدَّ وَشَدَّ الْمِئْزَرَ
“Rasulullah s.a.w. apabila masuk sepuluh malam terakhir dari bulan
Ramadhan, baginda bangun menghidupkan malamnya (dengan ibadah lebih dari
biasa), membangunkan ahli-ahli keluarga baginda (untuk sama mengerjakan
ibadah seperti baginda), baginda bersungguh-bersungguh (mengerjakan
ibadah) dan baginda mengikat kainnya (*kiasan kepada kesungguhan untuk
beribadah atau kiasan kepada meninggalkan isteri untuk menumpukan kepada
ibadah)”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dalam satu riwayat yang lain, Saidatina ‘Aisyah menceritakan;
“Rasulullah menggiatkan ibadahnya pada malam-malam sepuluh terakhir
Ramadhan melebihi ibadahnya pada malam-malam yang lain”. (Riwayat oleh
Imam Muslim)
4) Beriktikaf
Di antara Ibadah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di bulan
Ramadhan terutamanya pada sepuluh hari terakhirnya ialah iktikaf.
Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan;
أَنَّ النَّبِيَّ -صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- كَانَ يَعْتَكِفُ
الْعَشْرَ الأَوَاخِرَ مِنْ رَمَضَانَ، حَتَّىَ تَوَفَّاهُ اللهُ عَزَّ
وَجَلَّ، ثُمَّ اعْتَكَفَ أَزْوَاجُهُ مِنْ بَعْدِهِ
“Rasulullah s.a.w. beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadhan hingga
ia meninggal dunia. Kemudian isteri-isteri baginda meneruskan iktikaf
selepas kewafatan baginda”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Iktikaf bermaksud menetap di dalam masjid dengan niat ibadah. Syaratnya ada tiga iaitu;
Pertama: Berniat iktikaf (yakni berniat untuk tinggal/berdiam di dalam masjid dalam tempoh tertentu dengan tujuan ibadah bagi melaksanakan sunnah Nabi s.a.w.)
Kedua: Menetap/tinggal di dalam masjid dalam tempoh tertentu yang dapat dianggap pada uruf bahawa seseorang itu beriktikaf atau duduk diam di dalam masjid.
Ketiga: Seorang yang beriktikaf pula disyaratkan hendaklah seorang muslim, berakal sihat dan suci dari haid, nifas dan janabah.
(Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji ‘ala Mazhab al-Imam asy-Syafi’ie, jil. 2)
Beriktikaf hukumnya adalah sunat pada setiap waktu dan lebih
disunatkan lagi pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan kerana
di antara malam-malam tersebut terdapatnya lailatul-Qadar atau malam
al-Qadar. Menurut ulama’, beriktikaf pada sepuluh malam terakhir dari
bulan Ramadhan hukumnya adalah sunat muakkad (yakni sunat yang amat-amat
disuruh).
(Rujuk: Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin, jil. 3, kitab al-I’tikaf)
5) Mencari malam al-Qadar (lailatul Qadar)
Firman Allah menjelaskan kelebihan malam al-Qadar (lailatul-Qadar);
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
“Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan”. (al-Qadar: 3)
Menurut kebanyakan ahli Tafsir, ayat ini memberi pengertian kepada
kita bahawa beramal pada malam al-Qadar atau lailatul-Qadar lebih baik
dari beramal selama 1000 bulan yang tidak ada lailatul-Qadar (malam
al-Qadar) di dalamnya.
(Rujuk: al-Asas fi at-tafsir, Said Hawa, surah al-Qadr)
Sabda Rasulullah s.a.w.;
من قَامَ لَيلَةَ القَدرِ إِيماناً واحتِسَاباً غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِِهِ
“Sesiapa bangun (untuk mengerjakan ibadah) pada malam al-Qadar kerana
imannya kepada Allah dan mengharapkan ganjaran dariNya, akan diampunkan
dosanya yang lalu”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Menurut penjelasan beberapa hadis Rasulullah s.a.w., lailatul-Qadar
ini terdapat di sepuluh malam terakhir Ramadhan iaitu pada malam-malam
ganjil darinya. Kerana itulah, Rasulullah menggiatkan ibadahnya pada
malam-malam tersebut termasuklah beriktikaf di masjid sebagaimana yang
telah kita jelas tadi. Sabda baginda;
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الأَوَاْخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
“Carilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan
Ramadhan”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْوِتْرِ مِنَ الْعَشْرِ الأَوَاْخِرِ مِنْ رَمَضَاْنَ
“Carilah lailatul-Qadar pada malam-malam ganjil dari sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan”. (Riwayat Imam Bukhari)
Menurut ulama’, sekurang-kurangnya qiyam lailatil-Qadr (yakni bangun
mengerjakan ibadah pada malam al-Qadar untuk mendapatkan kelebihannya)
ialah dengan seseorang itu menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh
berjamaah. Ini kerana Rasulullah s.a.w. bersabda dalam satu hadisnya;
مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ
اللَّيْل، وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا صَلَّى
اللَّيْلَ كُلَّهُ
“Sesiapa menunaikan solat Isyak berjamaah, maka ia seolah-olah bangun
berqiyamullail separuh malam. Dan sesiapa menunaikan solat subuh
berjamaah, maka ia seolah-olah bangun berqiyamullail keseluruhan malam”.
(Riwayat Imam Muslim dari Ustman r.a.)
Namun demikian, yang paling sempurna ialah dengan memenuhi
keseluruhan malam atau sebahagian besarnya dengan solat, bacaan
al-Quran, zikir atau seumpamanya dari jenis-jenis ketaatan.
(Rujuk: at-Tajul Jami’ Lil-Ushul, Syeikh Manshur ‘Ali Nashif, jil. 2, hlm. 80)
6) Membanyakkan bacaan al-Quran termasuklah bertadarus
Bulan Ramadhan adalah bulan penurunan al-Quran sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah dalam firmanNya;
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur’an
sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai
petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil)”.
(al-Baqarah: 185)
Oleh itu, amat digalakkan kita menghidupkan Ramadhan ini dengan
memperbanyakkan membaca al-Quran. Membaca al-Quran termasuk antara
amalan-amalan terbaik untuk kita mendekatkan diri kepada Allah
terutamanya di bulan Ramadhan ini di mana pahalanya lebih berlipat-ganda
lagi. Sabda Rasulullah s.a.w.;
مَاْ تَقَرَّبَ الْعِبَاْدِ إِلَى اللهِ تعالى بـِمِثْلِ مَا خَرَجَ مِنْهُ يَعْنِيْ الْقُرْآنَ
“Tidak (ada cara terbaik) hamba-hamba mendekatkan (diri mereka) dengan
Allah seumpama apa yang keluar dariNya (yakni yang datang dari Allah)
iaitulah al-Quran”. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, at-Thabrani dari
Abu Umamah r.a.)
Selain membaca secara bersendirian, digalakkan juga kita membaca
secara berkumpulan atau bertadarus. Dalam hadis Bukhari, Ibnu ‘Abbas
menceritakan; “Pada setiap malam di bulan Ramadhan malaikat Jibri datang
kepada Rasulullah s.a.w. untuk bertadarus al-Quran dengan baginda”.
Mengenai fadhilat bertadarus, ia dijelaskan oleh Rasulullah s.a..w.
dalam satu hadis baginda;
مَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِيْ بَيْتٍ مِنْ بُيُوْتِ اللهِ يَتْلُوْنَ
كِتَاْبِ اللهِ وَ يَتَدَاْرَسُوْنَهُ فِيْمَاْ بَيْنَهُمْ إِلاَّ نَزَلَتْ
عَلَيْهِمُ السَّكِيْنَةُ وَ غَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ
الْمَلاَئِكَةُ وَ ذَكَرَهُمُ اللهُ فِيْمَنْ عِنْدَهُ
“Apabila berhimpun sekumpulan manusia di suatu rumah Allah (masjid)
kerana membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara
sesama mereka (yakni bertadarus), maka turunlah ke atas mereka
ketenteraman, mereka dilimpahi oleh rahmat, dikelilingi oleh para
malaikat dan Allah menyebut nama mereka di hadapan malaikat-malaikat
yang berada di sisiNya”. (Riwayat Abu Daud)
7) Membanyakkan sedekah dan melakukan kebaikan untuk orang lain
Anas r.a. menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w.;
‘Ya Rasulullah! Apakah sedekah yang paling afdhal?’. Jawab Rasulullah
s.a.w.;
الصَّدَقَةُ في رمضَانَ
“Sedekah pada bulan Ramadhan”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas yang menceritakan;
كَاْنَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَجْوَدَ النَّاْسِ، وَأَجْوَدُ
مَاْ يَكُوْنُ فِي رَمَضَاْنَ، حِيْنَ يَلْقَاْهُ جِبْرِيْلُ، وَكَاْنَ
جِبْرِيْلُ عليه السلام يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ
فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم أَجْوَدُ
بِالْخَيْرِ مِنَ الرِّيْحِ الْمُرْسَلَةِ
“Rasulullah s.a.w. merupakan manusia yang paling pemurah. Baginda
menjadi lebih pemurah lagi pada bulan Ramadhan tatkala Jibril datang
kepada baginda. Jibril datang kepada baginda pada setiap malam di bulan
Ramadhan untuk bertadarus al-Quran dengan baginda. Sesungguhnya
Rasulullah lebih pemurah dari angin lepas (*yakni angin yang bertiup
tanpa sekatan/halangan)”.
Berkata Imam al-Mawardi; “Disunatkan kepada seorang lelaki
melapangkan ahli-ahli rumahnya (*yakni melebihkan belanja kepada mereka
dan sebagainya-pent.) pada bulan Ramadhan dan melakukan kebaikan kepada
kaum kerabatnya dan jiran-jirannya terutama pada sepuluh hari terakhir
darinya”. (al-Majmu’, Imam Nawawi, jil. 6, halaman 398)
Menunaikan umrah sunat bagi yang berkemampuan
Sabda Rasulullah s.a.w.;
عُمْرَةٌ فِي رَمَضَانَ تَعْدِلُ حِجَّةً
“Sekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali haji”. (Riwayat
Imam Ahmad dan Ibnu Majah dari Wahab bin Khanbasyi r.a.)
Dalam riwayat lain,
عُمْرَةٌ فِي رَمَضَانَ تَعْدِلُ حِجَّةً أَوْ حِجَّةً مَعِيْ
“Sekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali haji atau
sekali haji bersamaku”. (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas
r.a.)
9) Banyak berzikir, beristighfar dan memohon diberi syurga dan dijauhi neraka
Sabda Rasulullah s.a.w;
ذَاْكِرُ اللهِ فِيْ رَمَضََانَ مَغْفُوْرٌ لَهُ، وَسَاْئِلُ اللهِ فِيْهِ لاَ يَخِيْبُ
“Orang yang berzikir kepada Allah di bulan Ramadhan, akan dikurniakan
(Allah) keampunan untuknya. Dan orang yang memohon dari Allah di bulan
Ramadhan, ia tidak akan kecewa (yakni ia pasti akan mendapat apa yang ia
pohon)”. (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi dari Umar r.a.)
10) Banyak berdoa (terutamanya ketika sedang berpuasa, ketika berbuka puasa dan doa lailatul-Qadar)
Sabda Rasulullah;
ثَلاَثَةٌ لاَ تُرَدُّ دَعْوَتُهُم: الصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِرَ، وَالإِمامُ العادِلُ، وَدَعْوَةُ المَظْلُومِ
“Tiga manusia yang tidak akan ditolak doa mereka (oleh Allah);
Orang yang berpuasa hinggalah ia berbuka
Imam (pemimpin) yang adil
Doa orang yang dizalimi”.
(Riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
إنَّ للصَّائِمِ عِنْدَ فِطْرِهِ لَدَعْوَةً ما تُرَدُّ
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa -ketika berbukanya- doa yang tidak
akan ditolak”. (Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As)
Doa yang makthur dari Rasulullah s.a.w. untuk dibaca ketika berbuka
puasa akan kita nyatakan di depan nanti. Adapun doa lailatul-Qadar, maka
diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan; “Aku
bertanya Rasulullah s.a.w.; ‘Ya Rasulullah, jika aku menemui
lailatul-Qadar (malam al-Qadar) apakah doa paling baik untuk aku
ucapkan?’. Jawab Rasulullah; ‘Kamu bacalah doa;
اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فاعْفُ عَنِّي
“Ya Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang maha
pemaaf. Engkau suka memaafkan (dosa hamba-hambaMu). Maka maafkanlah daku
(yakni ampunkanlah dosa-dosaku)”. (Riwayat Imam at-Turmuzi)
Doa lailatul-Qadar ini ada baiknya kita membacanya pada setiap malam
di bulan Ramadhan kerana dengan membacanya pada setiap malam, pastinya
salah satu doa kita akan bertemu malam al-Qadar sekalipun tanpa kita
menyedarinya. Jika kita membacanya secara berselang, ada kemungkinan
malam yang kita tidak membaca doa itu, malam tersebut merupakan malam
al-Qadar. Maka akhirnya kita terluput dari mendapat kelebihan yang besar
ini, walhal ia amat mudah diperolehi.
Menurut ulama’, kita digalakkan supaya berdoa pada setiap ketika dan
lebih digalakkan lagi berdoa pada bulan Ramadhan terutamanya pada
sepuluh hari terakhir darinya (terutama yang ganjil). (rujuk; al-Asas fi
at-Tafsir, Syeikh Said Hawa, surah al-Qadar).
11) Bersahur
Ramai di kalangan kita yang suka mengabaikan amalan bersahur di bulan
Ramadhan. Mungkin kita menganggap bersahur itu semata-mata untuk
mengelakkan kita dari terlalu letih pada siangnya. Namun bersahur
sebenarnya mempunyai kelebihan tersendiri. Ini sebagaimana yang
dijelaskan oleh Rasulullah dalam sabdanya;
تَسَحَّرُوْا، فَإِنَّ السُّحُوْرَ بَرَكَةٌ
“Bersahurlah kerana dalam sahur itu ada barakah”.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)
Pahala bersahur diperolehi dengan semata-mata makan atau minum walaupun seteguk air. Sabda Rasulullah;
تَسَحَّرُوْا وَلَوْ بِجُرْعَةِ مَاْءٍ
“Bersahurlah walaupun dengan seteguk air”.
(Riwayat Ibnu Hibban dan Abu Ya’la dari Anas r.a.)
(Riwayat Ibnu Hibban dan Abu Ya’la dari Anas r.a.)
Waktu bersahur bermula apabila sudah masuk tengah malam. Walau
bagaimanapun disunatkan melambatkan sahur yakni sebelum terbitnya fajar.
Ini berdasarkan sabda Nabi s.a.w.;
لاَ تَزَاْلُ أُمَّتِيْ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوْا الإِفْطَارَ وَأَخَّرُوْا السُّحُوْرَ
“Senantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur”.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
12) Segera berbuka sebaik saja masuk waktu berbuka
Apabila sampai masa untuk berbuka, kita disunatkan supaya segera berbuka puasa. Sabda Rasulullah s.a.w.;
لاَ تَزَاْلُ أُمَّتِيْ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوْا الإِفْطَارَ وَأَخَّرُوْا السُّحُوْرَ
“Senantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur”.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
Menjadi sunnah Rasulullah s.a.w. berbuka terlebih dahulu sebelum
menunaikan solat. Melambat-lambat berbuka puasa hukumnya adalah makruh
kecuali jika ada sebab yang tidak dapat dielakkan.
Selain itu, juga disunatkan perkara-perkara berikut ketika berbuka;
a) Berbuka dengan buah kurma atau air
Disunatkan berbuka puasa dengan buah kurma basah. Jika tidak ada,
dengan buah kurma kering. Jika tidak ada buah kurma, disunatkan berbuka
dengan air. Sabda Rasulullah s.a.w.;
مَنْ وَجَدَ تَمْراً فَلْيُفْطِرْ عَلَيهِ وَمَنْ لاَ فَلْيُفْطِرْ عَلَى مَاءٍ فإِنَّ الْمَاءَ طَهُوْرٌ
“Sesiapa memperolehi buah tamar/kurma maka berbukalah dengannya. Sesiapa
yang tidak memperolehinya, maka berbukalah dengan air kerana ia adalah
penyuci”.
(Riwayat Imam Hakim, Tirmizi dan an-Nasai dari Anas r.a.)
(Riwayat Imam Hakim, Tirmizi dan an-Nasai dari Anas r.a.)
Anas r.a. menceritakan bahawa; “Rasulullah s.a.w. berbuka puasa
dengan beberapa kurma basah/segar, kalau tidak ada kurma basah maka
dengan kurma kering dan kalau tidak ada buah kurma, baginda akan berbuka
dengan beberapa teguk air”. (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Abu Daud)
b) Membaca doa ketika berbuka atau sesudahnya
Di antara doa yang dibaca oleh Rasulullah s.a.w. ketika berbuka ialah;
اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلى رِزْقِكَ أفْطَرْتُ
“Ya Allah! BagiMu aku berpuasa dan dengan rezekiMu aku berbuka”. (Riwayat Abu Daud dari Mu’az bin Zuhrah)
اَللَّهُمَّ ذَهَبَ الظَّمْأُ، وابْتَلَّتِ العُرُوْقُ، وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاْءَ اللَّهُ
“Ya Allah! Hilanglah dahaga, basahlah seluruh urat tubuh dan tercapailah
pahala insya Allah”. (Riwayat Imam an-Nasai dan Abu Daud dari Abdullah
bin Umar r.a.)
c) Tidak berlebihan ketika berbuka puasa
Di antara adab yang digalakkan oleh ulama’ ketika berbuka puasa ialah
tidak berlebihan ketika menikmati makanan. Makanlah dengan kadar
sederhana sahaja, tidak terlalu banyak supaya tidak keletihan untuk
menunaikan ibadah malam nanti (solat terawikh, tadarus al-Quran dan
sebagainya). Kata ulama’; “Sesiapa yang kenyang di awal malam nescaya ia
akan ketinggalan pada baki malamnya”.
13) Memberi makanan untuk orang berbuka puasa
Di bulan Ramadhan, disunatkan kita memberi makan atau minum kepada
orang-orang yang berpuasa sekalipun dengan sebiji kurma atau seteguk
air. Namun yang lebih baik ialah memberi makan sampai mengenyangkan
mereka. Fadhilatnya ialah sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.;
مَنْ فَطَّرَ صَاْئِمًا كَاْنَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنـَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّاْئِمِ شَيْئًا
“Sesiapa yang memberi makanan berbuka puasa kepada orang yang berpuasa,
maka pahalanya seumpama orang yang berpuasa itu tanpa berkurang
sedikitpun”. (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah dari Zaid bin
Khalid r.a.)
Dan disunatkan juga kita makan bersama dengan orang yang berpuasa dan
cara seperti ini lebih baik bagi menunjukkan rasa rendah diri.
14) Menjaga segala anggota, tingkah-laku dan tutur-kata sepanjang bulan Ramadhan
Sabda Rasulullah s.a.w.;
لَمْ يَدَعْ قَولَ الزُّورِ والعملَ بِهِ وَ الجَهْلَ فلَيسَ لله حاجةٌ بأَنْ يَدَعْ طعامَهُ وشَرَابَهُ
“Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan melakukan
pendustaan, maka bagi Allah tidak ada keperluan dalam ia meninggalkan
makan dan minumnya (yakni Allah tidak berhajat kepada puasanya)”.
(Riwayat Imam Bukhari, Abu Daud dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.)
15) Meningkatkan ketakwaan dan kesabaran
Tujuan puasa sebagaimana yang dijelaskan Allah ialah untuk melahirkan
ketakwaan dalam jiwa. Ini sebagaimana yang difirmankan Allah di dalam
al-Quran;
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”.
(al-Baqarah: 183)
Oleh itu, supaya tujuan puasa itu benar-benar dapat dihayati oleh
kita, maka di sepanjang bulan Ramadhan ketika kita melaksanakan ibadah
puasa, hendaklah ada keazaman yang kuat dalam jiwa kita untuk menjadi
manusia yang bertakwa seperti yang dihendaki Allah. Kita hendaklah
mengelak dari berpuasa semata-mata kerana kebiasaan atau rutin tahunan
yang menyebabkan kita tidak berusaha mengambil apa-apa pengajaran dari
puasa kita itu.
Mengenai kedudukan sabar pula, maka Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hadis yang disampaikan oleh Ibnu Khuzaimah tadi;
َهُوَ شَهْرُ الصَّبْرِ وَالصَّبْرُ ثَوَاْبُهُ الْجَنَّةُ
“Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedang sabar itu pahalanya adalah syurga..”. (Riwayat Abu Khuzaimah dari Salman r.a.)
Begitu juga dalam satu hadis yang lain, Rasulullah bersabda;
الصَّومُ نِصفُ الصَّبرِ
“Puasa adalah separuh kesabaran”. (Riwayat Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
**** تم بعون الله وله الحمد في الأولى والآخرة ****
Bacaan dan Rujukan
1- صحيح مسلم بشرح النووي(المجلد الرابع)، للإمام النووي، مِِؤسسة المختار-القاهرة (2001م)
2- روضة المتقين شرح رياض الصالحين(الجزء الثالث)، للشيخ عبد القادر عرفان بن سالم الدمشقي، دار الفكر-لبنان (1998)
3- المنتقى من كتاب الترغيب والترهيب للمنذري(الجزء الأول)، للدكتور يوسف القرضاوي ، مطابع دار الوفاء—المنصورة (1993)
4- التاج الجامع للأصول في أحاديث الرسول(المجلد الثاني)، للشيخ منصور علي ناصف ،دار الفكر-لبنان (1986)
5- متن الغاية والتقريب في الفقه الشافعي، للقاضي أبي شجاع (حققه وعلق عليه وبين أدلته: ماجد الحموي)، دار ابن حزم- بيروت (1993).
6– الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي (الجزء الثاني)، د. مصطفى الخن/ د. مصطفى البغا/ على الشربجي، دار القلم – دمشق (1991)
7- الأساس في التفيسر (المجلد الحادي عشر – سورة القدر) ، للشيخ سعيد حوى، دار السلام – القاهرة (1989)
8- دروس الزمان في شهر الصيام، للشيخ سعيد عبد العظيم، دار الإيمان – الإسكندرية (دون التاريخ)
9- سبيل المهتدين، الشيخ محمد أرشد البنجري، Thinkers Library (1989)
10- برامج المحدث (www.muhaddith.org)، الإصدار
2- روضة المتقين شرح رياض الصالحين(الجزء الثالث)، للشيخ عبد القادر عرفان بن سالم الدمشقي، دار الفكر-لبنان (1998)
3- المنتقى من كتاب الترغيب والترهيب للمنذري(الجزء الأول)، للدكتور يوسف القرضاوي ، مطابع دار الوفاء—المنصورة (1993)
4- التاج الجامع للأصول في أحاديث الرسول(المجلد الثاني)، للشيخ منصور علي ناصف ،دار الفكر-لبنان (1986)
5- متن الغاية والتقريب في الفقه الشافعي، للقاضي أبي شجاع (حققه وعلق عليه وبين أدلته: ماجد الحموي)، دار ابن حزم- بيروت (1993).
6– الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي (الجزء الثاني)، د. مصطفى الخن/ د. مصطفى البغا/ على الشربجي، دار القلم – دمشق (1991)
7- الأساس في التفيسر (المجلد الحادي عشر – سورة القدر) ، للشيخ سعيد حوى، دار السلام – القاهرة (1989)
8- دروس الزمان في شهر الصيام، للشيخ سعيد عبد العظيم، دار الإيمان – الإسكندرية (دون التاريخ)
9- سبيل المهتدين، الشيخ محمد أرشد البنجري، Thinkers Library (1989)
10- برامج المحدث (www.muhaddith.org)، الإصدار
0 komentar:
Posting Komentar