Jumat, 05 Juli 2013

Wahai Jiwa Yang Berdosa

Duhai Jiwa Yang Berdosa, Tidakkah Kau Merasa Allah Itu Sentiasa Ada Melihat Kita?

Dalam menjalani kehidupan dalam era zaman serba moden ini, bukan suatu perkara yang mudah terutama bagi jiwa-jiwa pemuda mengharungi perjalanan seharian dengan bisa mengorbankan rasa selesa dengan apa yang ada untuk selain dari kepentingan peribadi. Gadjet-gadjet canggih, dunia alam maya tanpa sempadan banyak merosakkan masyarakat kita jika tidak dikawal selia dengan baik dengan proses pendidikan yang berpaksikan nilai-nilai murni Islam.


Namun, tiada guna menyalahkan media. Tiada guna salahkan masyarakat sekitarnya jika tiada rasa ketumbukan dari dalam diri untuk berusaha mengatasinya. Jika mampu atasi sukar pula untuk mengekalkan momentum kebaikan dalam diri hingga berjaya pulang nanti bertemu Allah dalam keadaan diredhai-Nya. Justeru, apakah masih ada cara untuk jiwa ini diperbaiki seterusnya membelah arus untuk terus kekal di atas jalan Ilahi?

Tadabbur ayat al-Quran untuk tahu saranan Allah kepada insan

Allah s.w.t banyak memberi peringatan dan saranan-Nya dalam al-Quran supaya manusia tidak terhanyut dari petunjuk-Nya. Bahkan Dia sentiasa ada, dan kekal ada sampai bila-bila untuk manusia bergantung pengharapan hatta menyukai mereka yang sering meminta pertolongan pada-Nya dalam apa jua keadaan yang mana berlainan sifatnya dengan manusia. Oleh itu, apabila keberadaan Allah itu kita rasai dekat dengan jiwa kita, maka kita akan berasa malu untuk ingkar suruhan-Nya.
Allah s.w.t. berfirman:

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ ﴿٥٩

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata. [Al-An’am:59]

Merasai Allah Maha Mengetahui dan Maha Melihat

1) Hanya Allah yang benar-benar mengetahui segala yang ghaib

وَعِندَهُ

Dalam ayat ini, perkataan ini digunakan yang mana terdapat dua rahsia dari sudut posisinya dalam ayat dan juga perkataan yang menjadi pilihan.

Berkenaan dengan posisi perkataan ini, dalam ilmu balaghah al-Quran apabila sesuatu perkataan itu didahulukan ia akan membawa maksud tambahan sama ada pengkhususan atau penegasan. Dalam ayat ini, perkataan tersebut mengandungi kedua-duanya sekali dengan membawa maksud bahawa hanyasanya Allahlah yang mengetahui segala yang ghaib bahkan benar-benar mengetahui.

Melihat dari sudut perkataan ini dipilih amat menarik. Menurut ilmu tajwid apabila huruf nun (ن) bertemu dengan huruf dal (د), maka hukum bacaannya adalah ikhfa’ yang membawa maksud sembunyi dalam bahasa Melayu. Berkaitan dengan ayat tersebut, begitu sinonim lafaz ini digunakan kerana bukan sahaja dari sudut posisinya yang strategic tetapi pemilihan perkataan yang menggambarkan bahawa segala yang ghaib itu dalam pengetahuan Allah sahaja (tersembunyi) dari manusia.

Berdasarkan ayat ini Imam Al-Bukhari menyebutkan ada lima kunci ghaib disisi-Nya:

Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat[1]. Dan Dia lah jua yang menurunkan hujan (rezeki)[2], dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung)[3]. Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat)[4]; dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati[5]. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya. [Luqman:34]

Kelima-lima perkara ini tidak akan pernah sampai kepada pengetahuan manusia secara pasti kecuali terlihat padanya tanda-tanda akan berlaku perkara tersebut.

Manusia tidak pernah mengetahui bilakah hari kiamat itu akan berlaku yang membawa maksud kita tidak pernah tahu pengakhiran kita lebih-lebih lagi orang lain itu bagaimana. Begitu juga waktu dan keadaan kita dimatikan. Justeru, amatlah tidak adil bahkan ia boleh boleh dikategorikan sebagai zalim jika seseorang itu mudah menghukum seseorang berdasarkan apa yang dibuatnya pada masa kini kerana sifat hati manusia boleh berubah-ubah. Boleh jadi hari ini kita baik tetapi tidak esok dan sebaliknya.

Dari sudut pandang lain, kita sebenarnya tidak boleh menabur persepsi terhadap pihak lain selagi tidak wujud bukti yang jelas akan perbuatan mereka kerana tidak mengetahui perkara yang tersembunyi. Sebagai contoh mengangkat isu perkauman kerana beranggapan ia mempunyai agenda tertentu. Tidak dinafikan semua golongan, bangsa, agama mempunyai buah fikir tertentu untuk digerakkan. Namun, sebagai manusia kita hanya menghukum seseorang berdasarkan zahirnya dan apa yang telah berlaku kerana hakikatnya pengetahuan kita terbatas.

Selain itu, manusia terlindung dari mengetahui rezeki dan segala kebaikan dan keburukan yang akan dikurniakan. Justeru, teruskan berusaha dan jangan sekali-kali berputus asa kerana kita tidak tahu rezeki yang bakal kita terima datang bila dan dari arah mana. Tambahan kadang-kadang bagi pihak kita selalu ingin memilih jalan pintas untuk mendapat rezeki atau kebaikan. Salah. Hakikatnya kebaikan dan rezeki itu didatangi dengan usaha bukan mendatangi dengan berdiam diri semata.

2)  Tiada tempat persembunyian dari pengetahuan-Nya.

Allah s.w.t menyebutkan bahawasanya Dia mengetahui setiap apa yang ada di daratan dan di lautan yang merangkumi keseluruh pelosok dunia dibawah pengetahuan-Nya. Segala apa yang kita buat akan dirakamkan seterusnya akan ditayangkan semula dihadapan kita kelak. Adakah kita sanggup melihat timbangan dosa kita diberatkan dengan salah laku kita di atas dunia sedangkan kita perlukan jisim pahala untuk kita ke syurga?

Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, setiap perkataan yang didahulukan semestinya ada rahsianya. Begitu juga dengan ayat ini. Allah menyebutkan bahawa Dia mengetahui di daratan dahulu kemudian di lautan. Jika kita teliti ia sebenarnya menunjukkan kelemahan manusia iaitu Allah mengetahui segala apa yang manusia terbiasa nampak iaitu segala yang ada di daratan di tambah lagi dalam lautan yang mana manusia amat terbatas untuk ketahui dengan mata kasar tanpa bantuan teknologi. Maha Kuasanya Allah.

3)  Tiada suatu perkara terlepas dari genggaman-Nya

Gugurnya daun yang amat ringan bahkan tidak mengeluarkan bunyi pun ketika ia jatuh menyembah bumi diketahui oleh Allah inikan pula amalan-amalan manusia. Sebab itu, dosa itu lebih berat jika dilakukan terang-terangan kerana ia bukan sekadar salah kepada zat dosa tersebut tetapi ia suatu bentuk kesombongan dalam diri manusia seakan-akan tiada pihak yang lebih berkuasa yang bisa membalas perbuatannya.

Oleh yang demikian, era globalisasi ini yang mana kita tahu mudah tersebarnya fitnah saya mengajak untuk sama-sama kita cuba koreksi diri dengan meletakkan diri kita seolah berhadapan dengan-Nya dan Dia melihat segala perbuatan kita. Bertanya pada diri kita:

- Sewaktu kita berfacebook dimanakah kita meletakkan Allah (sebagai pemerhati) dalam post-post kita?
- Sewaktu kita beryoutoube, adakah kita merasai Allah mengetahui apa yang kita lihat?
- Sewaktu kita berchatting di twitter, viber, whatsapp, adakahkita tidak dihitung semula di akhirat sana?
- Sewaktu kita berlebihan menonton movie dan bermain game kita, tidakkah kita akan ditanya tentang masa yang tersia-sia?

Sedangkan sekecil-kecil perkara gugurnya daun pun dalam ruangan pengetahuan Allah, adakah kita boleh yakin kita mempunyai jawapan positif bagi soalan yang diutarakan untuk membantu kita menggapai syurga-Nya?

Ini adalah suatu masalah yang kronik dewasa ini. Meninggalkan unsur ketuhanan hanya dicadar sembahyang. Usai solat, maka ia tidak memberi implakasi pada kerja-kerja harian. Tidak ketika belajar. Tidak ketika berjalan bersiar-siar dan sebagainya. Sebab itu ibadat yang dilaksanakan yang tidak memberi kesan pada jiwa adalah ibadat yang dilakukan atas dasar adat bukan taat.

4) Biar terang atau bercahaya, Allah tahu semuanya.

Manusia normal hanya mempunyai lima pancaindera yang amat terbatas penggunaannya. Kita hanya bisa gapai yang pancaindera kita mampu sahaja. Terbatas. Sebab itu, jangan manusia menyangka dia boleh terlepas dengan menipu manusia lain dalam keadaan mereka tidak tahu atau terbatas pancaindera disebabkan tempat yang gelap tidak bercahaya untuk mengakses sesuatu maklumat. Mungkin hanya di dunia. Tetapi sungguh manusia itu pelupa bahawa ada balasan akhirat di sana kerana Allah s.w.t bersih dari tidak mengetahui segala sesuatu biar apapun jua keadaan persekitarannya.

5) Tiada diskriminasi dalam perkara yang diadili.

Antara sifat Allah itu adalah adil bahkan Dialah pemilik mutlak bagi segala keadilan. Tidak kira manusia itu dari sudut jenis, bangsa, jantina, agama semuanya tidak terlepas dari menjadi ‘pelakon’ bagi watak yang dipilih oleh manusia itu sendiri yang seterusnya akan diadili kesemuanya.

Biarpun dia seorang pemimpin sebuah negara atau sekadar rakyat jelata. Biarpun dia majikan tertinggi atau seorang pekerja makan gaji. Biarpun dia seorang ulama’ terbilang atau golongan professional cemerlang. Tiada suatu kumpulan bahkan perseorangan yang akan terlepas dari dihitung segala amalan.

Kesimpulan
Fitrah normal manusia yang dipandukan keimanan inginkan kebaikan. Namun, sifat-sifat asas yang wujud dalam jiwa manusia itu sungguh bertentangan dengan watak yang baik. Justeru, manusia itu perlu memperbaiki dan melakukan perubahan untuk memastikan dia selamat hingga ke akhir perjalanan menuju tuhan.

Setelah menemui laluan kebaikan, maka perlu pula manusia istiqamah kerana hakikat hati manusia boleh berbolak-balik. Demikian, merasai bahawa sebenarnya Allah itu Maha Mengetahui setiap perkara yang kita lakukan merupakan salah satu langkah utama untuk manusia terus tetap dijalan-Nya kerana tidakkah kita berasa malu dengan usia kita yang teramat singkat ini, kita kembali kepada Allah dalam keadaan yang Allah tidak redha?

Akhir sekali, saya nukilkan persoalan yang pernah ditanyakan oleh Hasan Basri tentang apakah rahsia kezuhudannya di atas dunia. Beliau menjawab:

1)Aku tahu rezeki aku telah ditentukan dan tidak akan diambil oleh orang lain sebab itu aku tenang berusaha.

2) Aku tahu amalan au tidak akan dikerjakan oleh orang lain sebab itu aku sibuk untuk perbanyakkan amalan aku

3) Aku tahu Allah sentiasa melihat kepada aku, sebab itu aku malu Allah melihatku dalam keadaan maksiat

4) Aku tahu mati itu adalah pasti, sebab itu aku berusaha beramal untuk bekalan hari nanti.

------------------------
* zuhud bukan mesti berktrampilan kurang baik tetapi tidak meletakkan dunia di dalam hati kita.

0 komentar:

Posting Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Press Release Distribution