Selasa, 26 Maret 2013

Ikhlas itu Rahsia Allah SWT

IKHLASKAH? 

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih... Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam... Syukur Alhamdulillah atas segala nikmatNya, redha Alhamdulillah atas segala ketentuanNya.

Ikhlas itu rahsia Allah SWT. Namun kita sebagai hambaNya yang sentiasa beramal kepadaNya hendaklah ikhlas dalam setiap perbuatan baik yang dilakukan. Ikhlas adalah untuk mendapat redha dari Allah SWT. Jika hati kita ikhlas, sangat tenang hidup ini rasanya.

Kisah yang ditayangkan di televisyen bertajuk 'Al-Ikhlas' memberi pencerahan kepada aku tentang apa yang dikata ikhlas. ketika insan lain memuji, mengeji sedikitpun tidak terusik di hatinya. Segala perkara keji ataupun jijik pada pandangan manusia dilakukannya tapi dia tetap melakukan kerana baginya perkara itu tidak salah malah lebih mulia jika disulami ikhlas.


Setiap hari, perbaharui niat kita dalam meneruskan kehidupan dan melakukan sesuatu amalan. Peringatkanlah diri untuk sentiasa berlapang dada. berlapang dada. berlapang dada. dan jangan dilupa bahawa segalanya ialah daripada Allah SWT.


"
Ya Rabb...aku tidak tahu rahsia yang tersembunyi dalam hatiku ini. HambaMu ini bermohon tetapkan hati hambaMu ini di landasan yang betul, bersihkan hati ini dari noda kemaksiatan & kemungkaran, ikhlaskan hati ini dalam setiap perbuatan."

Allah SWT sentiasa memerhati. Jika merasakan tidak mampu berhadapan ujian dariNya, basahkan anggotamu dengan wudu', lakukan solat sunat 2 waktu, merintihlah sepuasnya, jadikan hanya Dia tempat mengadu. Hatimu jua bebas berbicara sendiri mengadu padaNya. Allah.....


Mencari redha Allah itu tidak mudah kerana ganjarannya ialah syurga Allah atas rahmat dari yang Maha Pemurah. Jadi, usaha ke arah itu juga ialah suatu bentuk mujahadah yang benar-benar menuntut segala susah payah. Sematkan dalam hati bahawa kita merupakan insan yang terjauh lebih teruk dari mereka di sekeliling kita. Lapangkan dada berhadapan dengan seribu macam perangai manusia. Senyum seikhlas hati. :)


0 komentar:

Posting Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Press Release Distribution