Selasa, 26 Februari 2013

Berbuat Baiklah Kamu Kepada Orang Lain

perhatian buat semua manusia...DOA YANG DIZALIMI DAN DIINAIYAI SEGERA DIMAKBULKAN......PERADABAN CARA DOA YANG JARANG KITA DENGAR..

 Bismillahirahmanirahim...

 Bila kita menemui orang-orang yang sedang mengalami nasib sebagai orang yang dizalimi/diinaiyai rapati mereka dan ubatilah hati mereka........Jika dilihat kini seolah-olah ZALIM dan MENGINAIYA adalah perbuatan biasa dan adakalanya yang cetek serta buta ilmu hakiki menganggap ianya WAJIB pula ..maka tunggulah saat-saatmu ......


Jadi  maka WAJIB pula  ringankanlah tangan semampunya yang kita boleh membantu menolong orang yang sedang ditimpa kezaliman serta penginaiyaan oleh seseorang,perkumpulan mahupun apa-apapun yang lebih besar dari itu..!!!Ingat doa orang yang dizalimi tidak mengira kaum dan bangsa...Kita harus ingat, mereka yang terinaiya serta dizalimi doanya akan diangkat segera oleh ALLAH SWT(doanya segera makbul)

Pesan Rasulullah SAW kepada Muadz ketika akan mengutusnya untuk berdakwah ke Negeri Yaman:

“Takutlah kamu pada do’a orang yang dizalimi, kerana do’anya dan Allah tidak ada hijab.”Dalam erti yang lain, pesan Rasulullah SAW tersebut dituliskan: “Berhati-hatilah kamu terhadap do’a orang-orang yang di zalimi kerana tidak ada hijab antara Allah dan do’a orang yang di zalimi, do’anya akan naik ke langit seperti api”.(segera dimakbulkan insyaallah)

Makbulnya do’a orang yang dizalimi tersebut digambarkan dalam sebuah kisah yang kejadiannya terjadi pada zaman Khalifah Umar bin Khattab, dimana nasib  orang yang menzalimi sama persis/terjadinya seperti apa dimohon oleh do’a orang yang dizaliminya tersebut...

Saat itu orang yang di zalimi berdo’a bahawa kebenaran ada pada dirinya (orang yang dizalimi), maka orang yang menzalimi itu pula akan menjadi buta dan mati ditanah yang telah dirampasnya sebagai tanah milik orang yang dizaliminya tersebut..,

Maka benarlah  setelah do’a tersebut keluar dari mulut orang yang dizalimi, orang yang menzalimi menjadi buta, lalu jatuh terperosok ke dalam lubang pada tanah yang telah dirampasnya.., Masih banyak lagi kejadian nyata yang terjadi atas MAKBULnya do’a orang-orang yang dizalimi, mungkinkah diri kita sendiri yang pernah mengalaminya...???

Secara  peribadi kepada yang pernah mengalaminya, bahkan saat kejadiannya terjadi  hampir mereka tidak percaya pada apa yang terjadi setelah mereka panjatkan do’a mereka.., disaat itu mereka yang  menzalimi akan kesal akan apa yang menimpa mereka jika kemudaratan yang timpakan keatas mereka.Bagi mereka yang dizalami pula, mungkin mereka juga akan bersedih keatas kejadian yang menimpa si penzalim tersebut,yakni atas sifat perasaan kasih jika ada...


contoh doa yang biasa kita dengar

“Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, MAHA SUCI  yang tahu isi hatiku dari diriku sendiri, Engkau tahu apa yang telah aku lakukan selama ini serta bakal apa akan aku perlakukan, maka tunjukkanlah keadilanMU atas ketidakadilan yang aku alami saat ini”.

yang mungkin jarang kita dengar

“Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, mohon selamatkan kehidupan dunia dan akhirat buat diriku yang aku sendiri zalimi serta mereka yang menzalimi diri mereka, Atas RAHMATMU...jadikan  hari akhirat nanti  agar aku dapat berkumpul bersama Rasulullah SAW , lapangkan dan berkatilah kehidupanku, mudahkanlah penghidupanku,permudahkan urusanku serta janganlah ENGKAU bebani diriku dengan apa yang tidak terdaya aku pikul.YA ALLAH.....MAHA SUCI yang MAHA PENGAMPUN..  berilah keampunan serta kerahmatan kepada mereka-mereka yang telah mendzalimiku secara mareka sengaja atau tidak sengaja....YA ALLAH berilah mereka taufik serta hidayah agar mereka tidak menjadi orang yang rugi  dan mereka menyesali perbuatannya serta bertaubat dan beroleh ketenangan didunia dan akhirat... Aamiin. "

“Berbuat baiklah kamu kepada orang lain, sebagaimana ALLAH SWT telah banyak berbuat baik kepadamu”.
 

0 komentar:

Posting Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Press Release Distribution